2011-03-28 Pojazdy zabytkowe w Automobilklubie.

ALT Pojazdy zabytkowe w Automobilklubie.

Historia polskiego "ruchu weterańskiego" - tak potocznie nazywa się działalność oraz imprezy organizowane przez miłośników pojazdów zabytkowych. Została zapoczątkowana w Krakowie. W 1963 roku zorganizowano tam pierwszy pokaz przedwojennych samochodów i motocykli. Ta pierwsza impreza miała też swoje następczynie w postaci pokazów i zlotów przy okazji corocznych krakowskich Juwenaliów.

Śladami zapaleńców z Krakowa podążyli posiadacze przedwojennych pojazdów ze Śląska a głównie z Katowic. Jako pierwsze w kraju pod koniec lat sześćdziesiątych zapoczątkowane zostały Międzynarodowe Rajdy Samochodów Weteranów na które to przyjeżdżały pojazdy z Czechosłowacji i NRD. W tyle nie pozostawała Warszawa, gdzie w 1968 roku w ramach Automobilklubu Warszawskiego (ówczesna nazwa Automobilklub Polski) powstało tzw. "Koło Seniorów", które w 1970 roku zorganizowało pierwszy Rajd Pojazdów Zabytkowych. Lata siedemdziesiąte to okres, w którym powstawały sekcje, koła i komisje posiadaczy zabytków motoryzacji w większości klubów regionalnych.

W 1977 roku "ruchem weterańskim" zainteresował się Polski Związek Motorowy. Przy Głównej Komisji Turystyki Zarządu Głównego PZM utworzono Podkomisję Weteranów Szos, przekształconą w latach dziewięćdziesiątych w Zespół Pojazdów Zabytkowych, której zadaniem jest reprezentowanie i koordynacja wybranych zagadnień z działalności prowadzonej przez miłośników pojazdów zabytkowych w Polsce. Od 1977 roku, pod patronatem PZM, organizowane były Turystyczne Motorowe Mistrzostwa Polski Weteranów Szos, które z czasem przekształciły się w obecną formę Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. W latach siedemdziesiątych pojazdy zabytkowe z naszego kraju z dużym powodzeniem brały udział w imprezach w Austrii, RFN, NRD i Czechosłowacji. Przez wiele lat jedną z przeszkód w rozwoju szerszego zainteresowania naszego społeczeństwa zabytkami na czterech kółkach była sytuacja ekonomiczna i niekorzystne uregulowania prawne. Wyjaśniły się przepisy dotyczące rejestracji pojazdów zabytkowych oraz wprowadzone zostały korzystne zasady ubezpieczania odpowiedzialności cywilnej ich posiadaczy. Bardzo duży udział w zmianie tych regulacji prawnych miał Polski Związek Motorowy a w szczególności Zespół Pojazdów Zabytkowych. Kamieniem milowym na drodze polskiego "ruchu weterańskiego" w kierunku standardów międzynarodowych było wstąpienie Polskiego Związku Motorowego do Międzynarodowej Federacji Pojazdów Zabytkowych - organizacji reprezentującej posiadaczy pojazdów zabytkowych.

W strukturach Automobilklubu Mieleckiego jest miejsce także na pojazdy zabytkowe. Mamy zrzeszonych kilka osób, które są właścicielami motocykli i pojazdów zabytkowych. Podczas organizowanych pokazów i zawodów sportowych mogliśmy zaprezentować społeczeństwu Warszawę 203. W ostatnich dniach podczas Targów Ślubnych zostało zaprezentowanych kilka marek samochodów „szczęścia”. Pokazano czarne BMW, białe AUDI oraz białe retro Rolls Royce.

Rolls Royce to samochód z drugiej połowy XX wieku, rocznik 1965, elektryczne szyby, klimatyzacja, silnik V8, kierownica z prawej strony i skórzana tapicerka. Prawdziwe cacko. Właścicielem pojazdu jest członek naszego Automobilklubu. W swoich skromnych zasobach posiada jeszcze czerwonego cabrioleta Meriln.